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ARTIST
Memories/ On In Itself
Memories / On in itself, is an installation which gathers pieces in a many-sided format, in order to reflect upon collective politics from the everyday viewpoint of the individual. Various drawings, photographs, objects and videos form part of an exhibition which, based on the collective memory of society recalls, through personal references, the mnemonic context of this region of Latin America.
Although her video presentations have attracted the most attention, her drawings constitute a leitmotiv in all of the artist’s work. With irony and a sense of humour, a narrative unfolds between memory and oblivion, between the questioning of reality and the telling of the story.
As is her custom, Patricia Bentancur uses textual strategies to revise the sense of the present and its consequences, the sense of what is stated and what is denied, the sense of what is absent from the rhetoric of the present. For this reason, on this occasion she adds the concept of the lie, beginning with the playful questioning and fictionalised narratives of children, interwoven as a substantial factor in the construction of our citizenship. All of which is resolved with simplicity as the foundation of her objective construction of meaning.
Memorias / On in itself, es una instalación que reúne piezas en formato multifacético para reflexionar sobre lo colectivo político desde lo cotidiano individual.
Diversos dibujos, fotografías, objetos y videos, conforman esta exposición que basada en la memoria social revisa, a partir de referencias personales, algo del contexto mnemico de esta región de Latinoamérica.
Si bien su producción en video ha recibido mayor atención, los dibujos son el hilo conductor de todos sus trabajos. Con ironía y sentido del humor, se construye una narración entre memoria y olvido, entre el cuestionamiento de la realidad y la construcción de la historia. Como lo hace habitualmente, Patricia Bentancur emplea estrategias textuales para revisar el sentido del estadio presente y sus consecuencias, el sentido de lo dicho y lo negado, el sentido de lo ausente en los discursos de la actualidad. Por eso se suma en esta oportunidad, la idea de la mentira, a partir de cuestionamientos lúdicos y de la narración ficcionada de la infancia, como un aspecto sustantivo que se imbrica en la construcción de nuestra ciudadanía. Todo, resuelto en un ámbito de simplicidad, como fundamento de su objetivo en la construcción de sentido.